poniedziałek, 23 czerwca 2014

Jaki wpływ mają na nas reklamy ?

Niemal wszyscy ludzie  kilka razy dziennie widzą reklamy. Bardzo często świadomie pomijamy je przełączając kanał telewizyjny lub przewracając stronę w gazecie. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, że pomimo pomijania reklam te mają na nas wpływ? 

Reklama pełni funkcję informacyjną, ale także perswazyjną. Reklama po kilku- kilkunastu powtórzeniach uruchamia w człowieku procesy psychiczne, które są efektem emocjonalnej manipulacji. Często wyznacznikiem tego co dobre jest wiele razy przeze mnie usłyszane "widziałem  reklamę w TV" . To jest właśnie manipulacja świadomością klienta.


Wszystkie reklamy są oparte na bardzo podobnych schematach. Producenci kierują reklamy w  wartości które dla każdego z nas są ważne takie jak: zdrowie, rodzina, rozrywka, moda, seks, emerytura. Starszy pan na wakacjach z radosną twarzą reklamujący fundusze emerytalne, które gwarantują spokojną starość zapada w pamięć i uświadamia młodych, że odkładając w ich funduszu także doczekamy takiej starość. 
Piękni, młodzi, modni bohaterowie reklam kojarzący się z sukcesem spożywający "cudowne cukierki" przekazują nic innego jak " tylko najlepsi jedzą cukierki firmy X". Do tego należy oczywiście dodać chwytliwe hasła, które człowiek szybko zapamięta.
Pamiętacie to:
"Dłuższe życie każdej pralki to calgon"
Niby nic takiego, małe hasełko. Nic bardziej mylnego, bo tu już działa podświadomość, która identyfikuje hasło z konkretnym produktem. To są właśnie największe sukcesy marketingowe firm. Hasła które na stałe weszły do użytku codziennego np. "Biedronka, codziennie niskie ceny". To jest działanie na naszą podświadomość, które wywiera emocjonalny wpływ na człowieka.
Najlepiej byłoby gdybyśmy byli całkowicie odporni na tego typu manipulację, ale w obecnych czasach jest to praktycznie nie możliwe. Dziś na każdym kroku atakują nas reklamy, które czy chcemy czy nie mają na nas wpływ.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz